יום שבת, 13 בנובמבר 2010

גוגל דוקס בתהליך הלמידה

לגוגל דוקס נחשפתי במהלך לימודי התואר השני, כתבתי וערכתי מסמכים ועבודות משותפות עם סטודנטים נוספים.
אך להפעיל גוגל דוקס בכיתה של 38 תלמידים נראה לי מעניין ומרתק. בחרתי להתחבר לשתי עמיתות שלי לצוות: מורה לגיאוגרפיה ומורה לשפה כי נראה לי נכון שעבודה מסוג זה יש להעריך הן מבחינת השפה והן מבחינת התוכן. בחרתי לעבוד עם כיתות ה,ו. נושא העבודה - מפה כאשר הנושא חולק ל5 תתי נושאים. חילקתי את הכיתה ל6 קבוצות כאשר בכל קבוצה 6 תלמידים ופתחתי לכל קבוצת תלמידים (5-6 תלמידים) מסמך משותף, (6 מסמכים זהים). בחרתי ראש קבוצה לכל קבוצה. העברתי את הקישורים לראשי הקבוצה שהמשיכו והעבירו אותם לשאר חברי הקבוצה שלהם וכך יצאתי לדרך.
הנושאים כפי שניתן לראות אינם מורכבים בשלב זה וההנחיות ברורות.
דוגמה למיסמך מסוג זה: https://docs.google.com/document/d/1Boc-jHMxYTEZNNiCVm9Ppd9mQdjEF9moBaeQiWQwxCM/edit?hl=iw&authkey=CIPb2sYH#
נתקלתי במספר קשיים שחלקם הציג כאן : לא לכל התלמידים יש אימיילים והיה צורך לפתוח אימיילים לכולם על מנת להעביר את הקישור של המסמך, תלמידים חסרי מיומנויות מחשב, תלמידים שלא יודעו לחפש חומר רלוונטי ולכן היה צורך ללמד את התלמידים חיפוש מושכל במאגרי מידע. תלמידים שמשתתפים וכותבים לעומת כאלה שלא מנסים (הטרמפיסט).
למעשה בפתיחת מסמך שיתופי על נושא פשוט לכאורה, התלמידים נחשפו למספר מיומנויות מתוקשבות דבר שהוביל לסדרת שיעורים.
בפוסטים הבאים בכוונתי להמשיך ולראות כיצד מתפתחים מסמכים אלה? ובמיוחד החלק האחרון שלהם כאשר התלמידים הצטרכו לרשום רפלקציה על העבודה כל אחד שתי שורות. שאלה נוספת שמעניינת אותי כיצד כל אחת מהמורות תעריך מסמך זה?
לסיכום, העבודה בגוגל דוקס חשובה בעיני מכמה סיבות: קיימת התלהבות מצד רוב התלמידים, יש הקשבה כמעט מלאה בזמן השיעור להנחיה, הם מצפים בקוצר רוח לראות את הפידבקים שלנו המורים ושל החברים לכיתה. חיפוש החומר מאלץ אותם לקרוא על הנושא והם נחשפים לסרטונים, מצגות, דיאגראמות דבר שבשיעור רגיל או בעבודה רגילה לא בטוח שכל התלמידים היו נחשפים לו. העבודה השיתופית יוצרת אינטראקציה בין כל התלמידים גם החזקים יותר וגם החזקים פחות. השיתוף גורם לעניין ולסקרנות כיצד יראה המסמך הסופי.
לפניכם מצגת המראה 30 דרכים מעניינות לשימוש בגוגל דוקס בכיתה. כמו כן בבלוג זה ניתן לקרוא מהניסיון של מורה בארה"ב המשתמש בגוגל דוקס בכיתתו ולסיום סרטון קצר המסביר על היתרונות בשימוש גוגל דוקס.


4 תגובות:

דורית כץ דרוקר אמר/ה...

לי,
אכן היישום ב"שטח" מעניין ומרתק. אני שמחה שהצלחת להתגבר על כל המכשולים הקטנים שבדרך והתלמידים גילו עניין והתלהבות.
היה מרתק לקרוא על חווייה מהשדה ועל התרומה של ההתנסות לך ולתלמידים.
יישר- כוח!!
דורית

מיכל סיון אמר/ה...

לי,

אני שמחה שהצלחת לשלב וליישם את טכנולוגיות הידע השונות בכיתתך. מקווה שניסיונך עם כלי הגוגל דוקס יביא לתובנות ומסקנות שכולנו נוכל ללמוד.
בהצלחה!

Unknown אמר/ה...

שלום,
שמי מרסל שושני ואני לומדת בקורס תקשוב ולמידה בהנחיית גילה קורץ.
אני מאוד מסכימה עם יתרונות השימוש בגוגל דוקס זהו כלי יעיל מאוד בהוראה .
לאחרונה השתמשתי בכלי זה על מנת ליצור דף קשר כיתתי משימה שלקחה בעבר המון זמן .באמצעות הגוגל דוקס המשימה הייתה קלה וקצרה כאשר כל תלמיד הוסיף את פרטיו האישיים בזריזות רבה .

אנונימי אמר/ה...

לי שלום,
שמי לינדה אללי ואני מנהלת בית ספר יסודי באשדוד.
אני סטודנטית לתואר שני במל"א ואני לומדת בקורס של ד"ר גילה קורץ. במסגרת השיעור, תקשוב ולמידה, נתבקשנו לבחור בלוג ולהגיב עליו.

בחרתי בבלוג שלך העוסק בנושא גוגל דוקס, כיוון שלדעתי, אני כמנהלת המובילה לקראת שילוב הטכנולוגיה בהוראה, הסתקרנתי לדעת מהו גוגל דוקס ומהם שימושיו השונים על יתרונותיו וחסרונותיו.

הבלוג שכתבת תרם לי להבין שקיימים כלים טכנולוגים המסייעים לשיתופיות, העברת מידע באופנים טכנולוגים שונים בנוסף על אלו שאני מכירה.

ישר כוח על התהליך הלימודי שאת מובילה עם תלמידייך,
בברכה,
לינדה אללי